Jak se rozběhnout po porodu

V minulém článku jsme si popsali běhání v těhotenství, dnes si povíme něco o tom, jak se rozběhat po porodu.

Máte za sebou více či méně krásné období těhotenství a konečně jste se stala hrdou maminkou. Je to skvělý pocit, sama jsem ho poznala hned dvakrát. A proto taky vím, že se velmi brzy můžete dostat do nekonečného kolotoče přebalování, kojení, prdíků a občasného (když budete mít štěstí) pláče. Běh byl po šestinedělí můj zaručený lék na nervy a zbytek těhotenských kil 😊.

Šestinedělí má svůj smysl

Během těhotenství se v našem těle odehrálo mnoho změn (zvýšený objem srdce, zpomalený trávicí trakt, rozvolněné klouby, překrvené dásně atd.) a co teprve porod a nalití prsou po něm, že? A proto existuje období šestinedělí, ve kterém se ženské tělo pomalu regeneruje, a proto bychom se neměly zbytečně vysilovat. Natož trápit tělo nějakým cvičením nebo běháním.

Abyste mohly i po dětech dlouho a ve zdraví běhat, musíte dát čas svému pánevnímu dnu. V první řadě se musí děloha zavinout zpět do své původní velikosti, uzavřít děložní čípek a teprve potom může dojít k postupnému obnovení funkčnosti svalů pánevního dna. Tomu můžeme napomoci speciálními – Kegelovy – cviky. A nejde jen o běh. Když budou Vaše pánevní svaly dostatečně pevné, přispěje to i k lepšímu sexuálnímu životu a prevenci inkontinence. A to stojí za těch pár týdnů klidu.

Tak za jak dlouho můžu vyběhnout?

Na to nemám jednoznačnou odpověď. Poslouchejte své tělo, ono Vám prozradí, jestli už je připravené na vyšší zátěž. Záleží také na průběhu celého těhotenství a porodu (krvácení, rizikové těhotenství, přirozený porod/sekce, porodní zranění apod.). Začněte procházkami s kočárkem. Postupně je protahujte a zrychlujte tempo chůze. Můžete zkusit i popoběhnout za kočárkem. Jak na to se dozvíte v příštím článku 😉.

Až se budete cítit připravená a gynekolog Vás na kontrole po šestinedělí prohlásí za zdravou – vyběhnete! Ale pomalu. Klidně začněte tzv. „indiánem“ – střídání běhu a chůze. Není ostuda, když bude Vaše tempo tristní nebo uběhnete „jen“ 3 km. Vaše zdraví a bezpečnost musí být na prvním místě. Při jakékoli bolesti nebo nepříjemném pocitu hned zastavte a přejděte do chůze. Netlačte na pilu!

O mléko se nebojte

Možná jste se někde dočetly, že po běhání může mateřské mléko „zkysnout“ a nebude dítěti chutnat. Nevěřte tomu! Mluvím samozřejmě o rekreačním běhání. Já se s tímto jevem za 4 roky téměř nepřetržitého kojení a běhání nesetkala :-D. A to jsem kolikrát kojila syna hned po doběhu půlmaratonu apod. A kojím dodnes (druhý syn má 19 měsíců). Samozřejmě nevylučuji výjimky, které mohou potvrzovat pravidlo, ale na chuti mléka se podílí více faktorů.

Pár doporučení od zkušené matky-běhny:

    • Nikam nespěchejte, běh Vám neuteče
    • Běhejte po měkčím a rovném povrchu (tráva, zpevněné lesní a polní cesty)
    • Běhejte pouze v kvalitní běžecké obuvi
    • Používejte kvalitní sportovní podprsenku (nebo klidně dvě) ke zpevnění poprsí
    • Hodně pijte
    • Kašlete na diety
    • Vybíhejte co nejdříve po kojení, když je miminko spokojené a prsa prázdnější
  • Užívejte si každý krok a vraťte se ke svému miminku s láskou a úsměvem!

A příště si řekneme něco o běhání s kočárkem.

Zdraví vás MARATONmama Nikol

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mladší ségry jsou prostě k nezaplacení :D

Ty ještě kojíš?