Káva v těhotenství a její nadměrný konzum

Mnoho nastávajících maminek si klade otázku, jak je to s pitím kávy během těhotenství. 

Zatímco některé ženy vypijí jednu kávu denně, najdou se i takové, kterým 5 šálků kafe během dne nedělá problém. O tom, že nadměrné pití kávy škodí, všichni víme. Kde je tedy hranice a jak je tomu v těhotenství?

Vědecky bylo podloženo, že maminky, jež se nedokázaly vzdát svého oblíbeného nápoje obsahující kofein, svým nenarozeným dětem škodí. Nyní se nebavíme o jedné kávě za den, ale o třech a více šálcích.

Nevhodné stravování v prvních 3 měsících

Ženy, které pily větší množství kávy denně, porodily děti s alarmující nízkou hmotností. Vědci mají však pro milovnice kávy uspokojivou zprávu – není nutné se kávy během těhotenství úplně vzdávat. Ono celkově důsledkem špatného stravování během prvních dvou až třech měsíců těhotenství hrozí riziko vývojových vad plodu. Nevhodná strava může vést ke ztížené přizpůsobivosti mateřského organismu a vzniku různých poruch.

Kouření, pití alkoholu a kávy

Kofein má podobné negativní účinky jako je například kouření cigaret či pití alkoholu. Ovšem dopad kofeinu není zdaleka tak vážný jako u cigaret či alkoholu. Lékaři však doporučují konzumaci kávy během těhotenství omezit na nejnižší možné minimum. Riziko spojené s nízkou porodní váhou dítěte zvyšuje množství přibližně 500 miligramů kofeinu přijatého během dne. To je přibližně pět větších šálků kávy. Totožné množství kofeinu jako má 1 větší šálek kávy obsahuje i 0,5 l Coca Coly nebo 100g hořké čokolády.

Studie dále prokázala, že je-li žena zdravě gravidní, přestane sama od sebe pít velmi brzy kávu i černý čaj. Optimální množství přijatého kofeinu u nastávající maminky by mělo být pod 200 miligramů. Riziko spojené s nízkou porodní váhou není vysoké, ale omezením příjmu kávy je možné snížit jej na minimum.

Rizika spojená s příjmem vyššího množství kofeinu

  • Rapidně snižuje absorpci železa
  • Blokuje nutriční rovnováhu zvýšeného vylučování vápníku
  • Působí močopudně – zatěžuje ledviny
  • Proniká placentární bariérou a vylučuje se také do mateřského mléka
  • Způsobuje nízkou porodní váhu dítěte
  • Roste riziko potratu

Pokud Vás zajímá dozvědět se více o nezdravých stravovacích návycích, na která by jste si měla během těhotenství dá pozor, doporučujeme podívat se na článek “Kouření v těhotenství” a “Alkohol v těhotenství“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posttraumatický stres po porodu

Poprvé ve školce