V těhotenství je strava velmi důležitá, protože si plod bere z matčina těla všechny důležité živiny pro svůj vývoj. Proto určitě každou nastávající maminku zajímá, jak se stravovat, aby se děťátko i ona měly co nejlépe. Zdravé stravování tkví především v příjmu vyvážené a pestré stravy. Platí totéž, co pro každého, že lépe je jíst 5 až 6 menších dávek během dne než se jednou pořádně nacpat.

Těhotenské chutě

Během těhotenství se pocit nasycení, hladu i různé chutě mění. Je to ovlivněno růstem bříška, tlak dělohy na játra a žaludek jsou těmi viníky. Nevěřte povídačkám, že těhotenské chutě značí nedostatek určité látky – nic takového nebylo nikdy prokázáno. Nejčastěji mívají těhotné ženy chuť na čokoládu, ovoce, pivo nebo víno, ale najdou se i takové maminky, které by si ihned pochutnaly na omítce. Poslední možnou variantu raději nezkoušejte. Ještě jedno pravidlo ohledně stravování si pamatujte, nezdvojnásobujte příjem energie. Není pravdou, že maminky jedí za dva.

Příjem bílkovin

  • Mají vliv na délku plodu
  • Jsou nutné pro růst buněk a tvorbu krve
  • Zdrojem jsou: ryby, drůbež, maso, vejce, luštěniny, ořechy i semínka

Příjem sacharidů

  • Dodávají energii
  • Zdrojem jsou: těstoviny, rýže, ovoce, brambory, celozrnné pečivo

Esenciální mastné kyseliny – zdravé tuky

  • Ovlivňují vývoj mozku a kognitivní funkce
  • Zdrojem jsou: rybí olej a další oleje, libové maso, listová zelenina, žloutek

Kyselina listová

  • Je důležitá pro dělení buněk
  • Ovlivňuje celkové těhotenství a zdravý růst plodu
  • Prevence rozštěpu páteře
  • Zdrojem jsou: ořechy a semena, listová i kořenová zelenina, jižní ovoce, luštěniny, droždí, játra, obiloviny

Důležitost železa

  • Jeho nedostatek způsobuje nedonošenost, nízkou porodní váhu či předčasný porod
  • Zdrojem jsou: červené maso a živočišné potraviny. Mnohdy se v těhotenství podává v tobolkách, jako doplněk stravy

Zinek

  • Nedostatek zapříčiňuje retardaci plodu, zarudnutí pokožky miminka – tvářičky a genitálie
  • Zdrojem jsou: plody moře a ryby, maso

Vápník

  • Nezbytný prvek pro zuby, kosti a svaly
  • Zdrojem jsou: mléčné výrobky, sardinky, mák, pitná voda

Vitamín D

Absence toho vitamínu způsobuje deformaci pánve maminky a nízkou porodní váhu dítěte

Zdrojem jsou: mléčné výrobky, cereálie, celozrnné pečivo, sluníčko

Ostatní vitamíny

  • Vitamín A – veškerá zelenina, hlavně mrkev
  • Vitamín B – maso
  • Vitamín B6 – vepřové maso, celozrnné pečivo, banány
  • Vitamín B12 – ryby, maso, drůbež, mléko
  • Vitamín C – citrusy, špenát, květák, brokolice, paprika

 

Pokud Vás tato problematika zajímá, mrkněte na náš článek o “Přibírání v těhotenství”.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Bolest v podbřišku během těhotenství – kdy je to normální a kdy ne?

6 věcí, bez kterých se žena v těhotenství neobejde